200 vwo’ers zetten hun tanden in het humanisme
Hoe leer je als VWO 3-scholier na te denken over waarden? Wat doe je als iemand fundamenteel andere waarden heeft? En wat heb je aan het humanisme? Tijdens In de mIKs, een projectweek van Comenius Lyceum en Hyperion Lyceum, gaven het Humanistisch Verbond en het Humanistisch Vormingsonderwijs gastlessen Humanisme aan ongeveer 200 leerlingen.
Sommige scholieren hangen puffend met het gezicht halfverscholen in een hoodie of hoofddoek op tafel, anderen kijken glazig naar de neonkleurige stiften die klaar liggen om gebruikt te worden. ‘Waarom zijn we eigelijk in een kerk, het gaat toch om humanisme?’, blijft een jongen zich retorisch afvragen. Als dit maar goed komt? Een kingsize Red Bull en een ponds-reep Milka per persoon zijn minimaal nodig om de groep van 16 jongens en meisjes de zonodige mentale boost geven, zou je denken.
Het komt goed.
Woordenwolk
“Aan de slag, we gaan een woordenwolk over het humanisme maken”. Met een simpel zinnetje doorbreekt HvO-docent Sam Verheij de hangerigheid. Men begint te stiften, ieder voor zich, maar soms wel in overleg met elkaar. Projectbegeleider en geschiedenisdocent Jasper Haagsma springt bij waar nodig. “Denk aan de geschiedenis, maar probeer ook te bedenken wat het humanisme nu betekent als je denkt over mensenrechten bijvoorbeeld…. ‘Wat?’ Nee, meer zeg ik niet….” De opdracht levert verschillende ‘verbeeldingen’ op van het begrip humanisme. (zie foto woordenwolk hierboven)
Wereldverbeteraars
Na een korte bespreking laat Verheij een video zien waarin Boris van der Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond, vertelt wat humanisme is. Een levensbeschouwing dus dat geen heilig boek als de Bijbel of de Koran nodig heeft, maar wel boeken, films en voorbeeldfiguren. Dus mensen die de wereld mooier en beter maken: als Nelson Mandela, Mahatma Gandi en Martin Luther King.
Iedereen kiest voor zijn eigen wereldverbeteraar of ‘morele held’ en licht dat toe aan de hand van een paar citaten. Mandela is populair. Om verschillende redenen.‘Hij was gewoon beroemder dan de rest’, ‘hij heeft meer bereikt’ of ‘de anderen ken ik niet goed’. Of: ’Omdat hij ons leert dat je niet geboren wordt met haat, maar dat het is aangeleerd, je kunt ook liefde aanleren.’ Prachtig!! De groep is er stil van. Verheij oogt tevreden.
Steeds rijker
Een kleiner aantal leerlingen gaat in op het citaat van Gandi. “Er is genoeg voor ieders behoefte maar niet voor ieders hebzucht.” Dat is nog heel actueel, denkt een leerling, ‘want mondiaal worden de rijken steeds rijker, en de armen steeds armer’. Instemmend geknik, niets aan toe te voegen? Nee, en zo komt er tien minuten voor het uur om is een einde aan de les. Morgen gaan de leerlingen naar het COC om te praten over LHBTi-rechten.
Haagsma: Weten jullie waar dat voor staat?
Een jongen antwoordt. “Eh.. ja, Lesbisch, Hetero en…ehh
‘Bedankt voor jullie aandacht’ , roept Verheij. En lachend nemen we afscheid.
Over het project
Tijdens de projectweek van maandag trekken alle VWO-3 leerlingen van beide scholen in groepen van ongeveer 16 leerlingen met elkaar op. Ze gaan onder begeleiding van een docent van een van beide scholen en een trainer van de Interculturele Alliantie met elkaar in gesprek. Vragen die zeker aan de orde komen, zijn: wie ben jij en tot welke groepen behoor jij? Heb je op basis van jouw achtergrond weleens te maken met vooroordelen of discriminatie? Hoe denk jij over mensen die anders of niet geloven of een andere seksuele geaardheid hebben? Ben je bereid om je vooroordelen eens flink onder de loep te nemen? Vindt er uitsluiting plaats op jouw school en wat vind jij daarvan?
Tags:#bildung#Burgerschap#Netwerk Humanisme#vrijheid#Zingeving
A list of posts
Vrij denken, samen leven. Sinds 1946.
Blijf op de hoogte van acties voor een menselijker samenleving, inspirerend nieuws en evenementen.