Humanistisch Verbond reikt speldjes uit aan docenten humanistisch vormingsonderwijs tijdens HVO Voorjaarssymposium
Tachtig docenten Humanistisch Vormingsonderwijs ontvingen ter gelegenheid van het vijfde HVO Voorjaarssymposium op 21 maart een speldje van het Humanistisch Verbond. Het relatiegeschenk symboliseert de binding tussen het Humanistisch Verbond, de Stichting HVO en de docenten Humanistisch Vormingsonderwijs.
Ineke de Vries, directeur van het Humanistisch Verbond, overhandigt tijdens het HVO Voorjaarssymposium aan tachtig docenten Humanistisch Vormingsonderwijs een Humanistisch Verbond-speldje. De docenten zijn op 21 maart 2008 bijeengekomen voor de vijfde editie van het tweejaarlijkse voorjaarssymposium van de Stichting HVO, het humanistisch centrum voor onderwijs en opvoeding. Onder de titel ‘Virtuele Vorming’ vinden op het symposium lezingen en workshops plaats over onderwerpen zoals internet en identiteit, relaties, zingeving en verbeelding. Ook wordt de winnaar van de Joke Zonneveldwisselprijs bekend gemaakt en is er ruimte voor het uitreiken van de attentie van het Humanistisch Verbond.
Het Humanistisch Verbond speldt de humanistische dienstverleners het Humanistisch Verbond-speldje op bij wijze van relatiegeschenk. Het sieraad – een zilveren versie van het internationale teken van humanistische organisaties – symboliseert de relatie tussen het Humanistisch Verbond, Stichting HVO en docenten Humanistisch Vormingsonderwijs.
De Stichting HVO, een werkstichting van het Humanistisch Verbond, vindt haar oorsprong in de behoefte van humanisten om jonge kinderen de gelegenheid te bieden om vormingsonderwijs vanuit een niet-godsdienstige levensbeschouwing te volgen. Tegenwoordig zijn docenten Humanistisch Vormingsonderwijs – die in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs lesgeven – voor het Humanistisch Verbond een aansprekend voorbeeld van humanistische dienstverlening.
Het thema van het HVO Voorjaarssymposium 2008 – virtuele vorming – is volgens het Humanistisch Verbond van groot belang: wat kinderen doen op internet (met name in hechte gemeenschappen zoals Second Life en Hyves) roept vragen op over identiteit, autonomie en zingeving. De bijdrage van het Humanistisch Verbond aan de discussie over virtuele vorming ligt dan ook in het nadenken over de betekenis van internet voor vraagstukken rond identiteit.
Meer kijken, luisteren en lezen
Lees een interview met Justine Pardoen over haar bijdrage aan het Voorjaarssymposium van HVO op Human.nl.
Bekijk de documentaire ‘Emoticons’ die tijdens het symposium werd getoond via Hollanddoc.
Tags:#Humanistisch Vormingsonderwijs
Vrij denken, samen leven. Sinds 1946.
Blijf op de hoogte van acties voor een menselijker samenleving, inspirerend nieuws en evenementen.