
Wie ben ik? Maartje Duin en Peggy Bouva
Waardoor of door wie wordt je identiteit bepaald? Je kleur, je land van herkomst, je seksuele geaardheid, je voorouders, de stemmen in je hoofd? Bij wie hoor je? Wie bestempelt jou tot buitenstaander? Vijf mensen proberen de vraag te beantwoorden: wat maakt jou tot wie je bent?
Maartje Duin (44), podcastmaker, en gemeentelijk consultant Peggy Bouva (41) maakten de podcast De plantage van onze voorouders.
Duin: “Voor De plantage van onze voorouders heb ik de schijnwerpers gezet op een aspect van mijn identiteit dat ik in het dagelijks leven liever verbloem: de superioriteitsgevoelens die ik in mijn opvoeding heb meegekregen, en hoe die van invloed zijn op de manier waarop ik naar de wereld kijk. Het is ingewikkeld: ik schaamde me ervoor en was tegelijkertijd ook een beetje trots op de grandeur van de adellijke afkomst van mijn moeder. Aan dat bolletje wol ben ik gaan trekken, toegespitst op wat tegenwoordig white privilege heet: hoe kijken wij witte Nederlanders naar mensen van kleur, naar ons koloniale verleden en de rol die wij daarin hebben gespeeld? Ik zag mezelf als een links-progressieve VPRO-journalist in Amsterdam met een vriendennetwerk van mensen met min of meer dezelfde opvattingen. Voor deze podcast nam ik afstand van wat ik maar die horizontale identiteit noem, om me te verdiepen in de verticale: de identiteit die van generatie op generatie wordt doorgegeven. In hoeverre bepaalt mijn familiegeschiedenis wie ik ben? Ik erken nu dat die invloed op mij heeft. Ik zie mezelf tegenwoordig niet meer alleen als een individu met banden in het hier en nu, maar ook als iemand die mede bepaald is door de generaties die aan haar voorafgingen.”
“ Ik word niet alleen bepaald door mijn banden in het hier en nu, maar ook door de generaties die aan mij voorafgingen ”
Bouva: “Mijn zelfbeeld is door de podcast niet veranderd: ik zag mezelf altijd al als een krachtige, zelfbewuste zwarte vrouw die weet waarvoor ze staat en tot op zekere hoogte weet waar ze vandaan komt. Mijn voorouders zijn onlosmakelijk verbonden met de manier waarop ik functioneer. Het is voor mij heel gewoon om hen zeker wekelijks mee te nemen in mijn gebed. Verbinding maken met je voorouders is in de Surinaamse cultuur een belangrijk onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Ik wil dus weten wie mijn voorouders zijn, maar omdat een aantal van hen in slavernij heeft geleefd, heb ik veel vragen waarop ik geen antwoord zal kunnen krijgen. De moeders zijn redelijk gedocumenteerd, de voorvaders niet of nauwelijks. Vaak wist men niet wie de vader van een kind was. Dat gebrek aan informatie voelt pijnlijk. Daarom was het voor mij interessant om aan de podcast mee te werken: ik wilde mijn kennis vergroten. Vroeger dacht ik abstract aan ‘voorouders die in slavernij hebben geleefd’; nu heb ik in mijn gebed op de plantage Philida, Johanna en Rosalina bij naam kunnen noemen en met eerbied en respect kunnen herdenken. Ik heb de bevestiging ontvangen dat zij ons gebaar op prijs hebben gesteld en dat zij zich op spiritueel gebied over alle nazaten zullen ontfermen. Dat is een belangrijk helend moment voor mij en alle Bouva’s geweest. Ik ben meer mezelf geworden.
Lees ook wie Maartje Duin en Peggy Bouva, Jacob Oeverbeek, Charlotte Bouwman en Samira Rafaela zeggen over wie zij zijn.
Dit artikel komt uit HUMAN INC, het journalistieke tijdschrift van het Humanistisch Verbond
Meer lezen? Er zijn twee opties:
- Word lid, dan krijg je het magazine thuisgestuurd. Lid worden kan gemakkelijk en wel hier. Je draagt dan ook gelijk bij aan een sterker, hoognodig humanistische geluid in Nederland.
- Of neem een proefexemplaar. Maak nu gebruik van de aanbieding

A list of posts
Vrij denken, samen leven. Sinds 1946.
Blijf op de hoogte van acties voor een menselijker samenleving, inspirerend nieuws en evenementen.
"*" geeft vereiste velden aan