Direct naar de inhoud
Word lid

Koppige optimisten: Naz Kawan

Type content: Nieuws Categorieën: Koppig optimisme Verhalen in HUMAN INC Gepubliceerd op:

Deze vijf mannen en vrouwen kozen voor koppig optimisme en positieve actie om de aarde en alles wat er groeit en bloeit te redden: “Ik zie mezelf als activist, maar op mijn manier.”

NAZ KAWAN (30) is oprichter van 2050, Twenty Fifty, een duurzaam Nederlands modemerk.

“Ik zie mezelf als activist, maar op mijn manier. Natuurlijk is het creëren van bewustzijn belangrijk, maar ik heb inmiddels best wat klimaatcongressen meegemaakt en het valt me op dat we wel heel lang met elkaar blijven praten. Ik ben een doener. Mijn passie heeft altijd in de mode gelegen, en met name in de achterkant van de mode-industrie: hoe wordt kleding gemaakt, hoe zit de supply chain in elkaar, wie zijn de makers? Dat er een weeffout in de mode-industrie zit door vervuiling, overproductie en uitbuiting weten we inmiddels. Met Twenty Fifty proberen we daar concreet iets aan te doen. Het merk is van A tot Z doordacht op het vlak van duurzaamheid; een combinatie van creativiteit, innovatie en vakmanschap. Het gaat om het waarderen van onze kleermakers, die allemaal een vluchtelingenachtergrond hebben, om werken met volledig biologisch afbreekbare of bestaande materialen en om lokale productie en samenwerkingen.

Onze naam verwijst naar de Europese klimaatdoelstellingen: in 2050 zou Europa het eerste klimaatneutrale continent moeten zijn. Maar waarom tot dan wachten? Met dit label laten we zien dat het nu al kan, bijvoorbeeld door transparant te zijn over de herkomst van wat we maken. Dat doen we door aan de kledingstukken een NFC toe te voegen, een code die je kunt scannen met je telefoon, waarna je direct naar het digitale paspoort van het betreffende kledingstuk wordt geleid. Zo zie je meteen waar, waarmee en hoe het kledingstuk is gemaakt. Dat willen mensen tegenwoordig gelukkig steeds vaker weten om bewust te kunnen kopen. Er is nog geen ander merk dat het zo doet.

Veel leeftijdsgenoten hebben last van climate anxiety: ze zijn angstig voor alles wat er op ons afkomt. Maar ik laat me niet leiden door angst.

Ben jij ook een koppige optimist?

Het is nog niet te laat. Met moed, hoop en koppig optimisme kunnen we de strijd tegen klimaatverandering aangaan.
Hoe? We hebben er een heel programma voor opgesteld.

Onze kleding is genderfree: het is niet aan ons om te bepalen wie wat draagt. We zijn begonnen met streetwear; heel minimalistisch en tijdloos, zodat je er lang mee kunt doen. Inmiddels hebben we ook pakken die wat meer uitgesproken zijn. We hebben ze samen met een oude textielfabriek in Enschede ontwikkeld. Voor een deel is de stof geheel gerecycled, voor een ander deel gemaakt van Nederlands textielafval. Dat past goed bij onze filosofie. De pakken zijn in alle opzichten Made in Holland. Daar ben ik trots op.

Veel leeftijdgenoten hebben last van climate anxiety: ze zijn angstig voor alles wat er op ons afkomt. Daar heb ik soms ook last van, maar ik laat me niet leiden door angst. Ik ben heel erg toekomstgericht. Mijn droom is dat we ons werk met Twenty Fifty overal op de kaart kunnen zetten, met hubs op allerlei plekken in de wereld. Ons merk wil een voorbeeld zijn voor de mode-industrie. We willen laten zien: zo kan het ook.”

Twenty Fifty

Goed verhaal?

Dit en meer journalistieke verhalen lees je in HUMAN INC, het tijdschrift van het Humanistisch Verbond.

Dit verhaal komt uit HUMAN INC, het magazine van het Humanistisch Verbond. Prikkelende interviews, verdiepende essays en verhalen van mensen over menselijkheid – je vindt het in HUMAN INC. Drie keer per jaar niet te missen verdieping en verlichting. Leden ontvangen het blad gratis.

Sta jij voor een vrije en humane samenleving? Voor 6 euro per maand ben je al lid. Schrijf je vandaag nog in!

A list of posts

Liddie Austin
Liddie Austin
Journalist voor oa. HUMAN INC., columnist

Deel deze pagina

Laatste nieuws

  • In memoriam: Rob Buitenweg

  • Rapport rechtsstaat

  • Niet zomaar Europese verkiezingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van acties voor een menselijker samenleving, inspirerend nieuws en evenementen.