Maar hoe voer je zo’n gesprek nou op een dusdanige manier dat het zijn vruchten afwerpt. En wat moet je vooral niet zeggen? Om hierachter te komen belden we met een aantal experts en zetten de tips voor je op een rijtje.

Zorg voor een goede werkrelatie

Volgens humanistica en coach Ilse Vooren, begint het krijgen van de juiste beloning voor je werk bij het hebben van een goede werkrelatie met je leidinggevende. “Mensen lopen er vaak op stuk dat ze loyaal zijn aan het bedrijf en verwachten dat die loyaliteit vanzelf terugkomt. Zo van: als ik maar hard genoeg werk krijg ik vanzelf een loonsverhoging. Maar loyaliteit komt niet uit bedrijven maar uit mensen.” Daarom moet je er volgens Vooren voor zorgen dat je goed contact onderhoudt met de mensen waarmee je werkt. Hoe je dat doet? In gesprek blijven met je leidinggevende. “Veel mensen eten te weinig even een broodje met hun baas. Terwijl het juist zaak is dat je elkaar leert kennen als mens achter de professionele rol die jullie hebben. Dan zal die loonsverhoging ook makkelijker worden.”

Begin niet meteen over meer loon

“Als je meer loon wilt moet je niet meteen beginnen over meer loon, maar over hoe goed je in je werk bent,” vertelt onderhandelingscoach Ilona Eichhorn.

“Want als dit gebeurt heb je automatisch te maken met een belangrijk overtuigingsprincipe: consistentie.” Mensen spreken zichzelf namelijk niet graag tegen. Op het moment dat je baas ermee instemt dat hij tevreden over je is, zal hij eerder openstaan voor een loonsverhoging.

Om goed op een rij te hebben waarom je goed in je werk bent, raadt Vooren ons aan om van te voren op papier te zetten wat voor goeie dingen je allemaal hebt gedaan en om welke redenen jij recht hebt op een salarisverhoging. “Door het op papier te zetten onthoud je deze punten beter en raak je meer overtuigd van jezelf, en dat maakt dat je extra uit zal stralen dat je die loonsverhoging waard bent.”

Voel dat je het waard bent

Eichhorn vertelt dat ze in haar praktijk vaak hele goede onderhandelaars ziet die voor hun organisatie over miljoenen onderhandelen, maar dat wanneer ze iets voor zichzelf willen regelen het opeens moeilijk wordt. “Iets regelen voor jezelf in plaats van voor een hoger doel voelt voor sommige mensen egoïstisch.”

Volgens Eichhorn ga je namelijk op het moment dat je zelf twijfelt, ook twijfelachtig communiceren. En dit is niet handig, want in onderhandelingsgesprekken tasten mensen onbewust ruimte af. “Een twijfelachtige werknemer zal je baas daarom eerder doen besluiten dat het dus niet nodig is om jou een salarisverhoging te geven. Op het moment dat je stellig bent wordt de kans groter dat je baas daarop aansluit.”

Pas op met dreigementen

Dreigen om weg te gaan is om meerdere redenen geen goed idee. Volgens Eichhorn om te beginnen omdat de mogelijkheid bestaat dat je baas akkoord gaat met je vertrek. “En dan heb je een probleem.”

Volgens Jannes van der Velde van werkgeversvereniging AWVN komt door dit soort dreigementen de vertrouwensrelatie tussen werkgever en werknemer zelfs onder druk te staan. En die vertrouwensrelatie is cruciaal.

Wel is het volgens Eichhorn goed om aan te geven dat je schaars, maar trouw bent. “Dit doe je door te laten weten dat je graag binnen het bedrijf wilt blijven werken maar dat er bijvoorbeeld wel via LinkedIn aan je getrokken wordt.

Wees bereid extra verantwoordelijkheid te nemen

Wederkerigheid is volgens Eichhorn ook een belangrijk overtuigingsprincipe. “Als jij bereid bent om iets extra’s voor je baas te doen, dan zal hij ook eerder bereid zijn om iets extra’s voor jou te doen.” Je kunt in een gesprek daarom aangeven dat je bereid bent om bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheid te nemen. Daardoor gaat het niet meer alleen over dat je meer geld wilt, maar ook over wat je hiervoor terug zal doen.

Alles waar je op reageert komt centraal te staan

Eichhorn waarschuwt ons ervoor dat alles waar je op reageert tijdens een onderhandelingsgesprek, centraal komt te staan. “Probeer jezelf dus niet te gaan verdedigen als je baas je wijst op iets dat minder is gegaan.

Zo gaat het gesprek meer over wat je goed doet en minder over wat je misschien niet goed doet.”

Bewaar respect

Vooren wil ons tot slot meegeven dat het altijd belangrijk is om respectvol te blijven.

Dit betekent volgens haar ook dat je je inleeft in de verschillende belangen die er zijn. Jij hebt een belang voor jezelf, maar jouw leidinggevende heeft er een voor de organisatie. “Leef je in in de andere perspectieven, daardoor ben je meer met elkaar in dialoog en minder bezig met stroeve stellingen.”

Even oefenen?

Elk gesprek lukt beter als je hem goed voorbereidt. Dat kun je doen met één van de dienstverleners. Je vindt ze hier. Succes!

Schermafbeelding 2019-07-19 om 10.37.30

Gwen van der Zwan

freelance schrijver

Schrijft en werkt voor onder meer VICE, Mediamatic en Lifestream, studeert aan de Universiteit voor Humanistiek.
Profiel-pagina