My gender, my pride

‘My gender, my pride’ was het thema van deze Pride Amsterdam. Een belangrijk thema, want Nederlanders zijn negatiever gaan denken over genderdiverse personen. Onbegrip speelt hierin een grote rol. Daarom heeft het Humanistisch Verbond Het Gendergesprek ontwikkeld: gesprekskaarten die ons uitdagen voorbij hokjes te denken. Want erover praten zorgt voor meer acceptatie. Geen betere plek om Het Gendergesprek aan te gaan dan bij deze Pride, dachten wij zo.

Vraagtekens

Sonny liep met ons mee met de Pride Walk. “Ik vond het mooi om te zien dat er tijdens Pride genoeg ruimte is om vraagtekens te zetten bij sociale conventies. Als humanist vind ik het belangrijk dat iedereen hun verhaal kan doen. En dat we scherp blijven op wat nodig is om discriminatie en uitsluiting tegen te gaan.”

pride walk amsterdam
Het Humanistisch Verbond op weg naar de Pride Walk
pride walk amsterdam
Nikki in gesprek tijdens de Pride Walk

Een open gesprek

Nikki van het Humanistisch Verbond stond versteld hoeveel mensen bereid waren om middels de gendergesprekkaarten met haar en elkaar in gesprek te gaan. “Poeh, daar heb ik nog nooit over nagedacht”, antwoordt een van de personen op de vraag hoe de wereld eruit zou zien als iedereen zwanger zou kunnen worden. “Behoorlijk overbevolkt waarschijnlijk, maar misschien zijn de regels rondom abortus wel flexibeler.”

Het Gendergesprek opende ook andere gespreksonderwerpen, zoals het hokjesdenken over afkomst. Zo vertelt iemand dat zij zich vaak in het hokje ‘Aziatisch’ geduwd voelt, in plaats van te worden benaderd als gelijkwaardig persoon.

“Het mooie van deze gesprekken was dat toen ik doorliep de gesprekken gewoon doorgingen”, vertelt Nikki. “De setjes kaarten die ik meegaf werden met veel dank aangenomen.”

“Supertof om op deze manier het gesprek te voeren met mijn familie.” “Ja”, zegt een van de vrienden van deze persoon, “jouw broer zou best gebaat zijn bij zo’n gesprek!”

Hokjesdenken

rainbow market
Asefeh en Marc bij de Rainbow Market

Ondertussen stonden Asefeh en Marc van het Humanistisch Verbond met een kraam bij de Rainbow Market. Marc was vooral onder de indruk van de openheid en kwetsbaarheid. “Ouders namen Het Gendergesprek mee om hun kinderen de mogelijkheid te bieden er open en veilig over te kunnen praten. Mensen vertelden dat ze zich gesteund voelden bij hun transitie en anderen bedankten ons voor het werk dat we doen. Een warm bad!” Asefeh merkte: “Als we antireligieus genoemd werden, had ik de behoefte ons te verdedigen. Ik zie dat anders. Het voelde dan alsof we in een hokje geduwd werden, terwijl wij uitdragen niemand in een hokje te willen plaatsen. Het was wel leuk om te zien dat velen ons een warm hart toedragen omdat we veel hebben betekend voor lhbti+-mensen.”

Humanisme is hot

canal parade amsterdam
Elena staat achter de boodschap van het Humanistisch Verbond

Marc was ook bij de Canal Parade. “Ondanks dat het druk was, hadden mensen echt aandacht voor ons. Mensen waren blij als ze ons herkenden. Er was veel sympathie, en ook degenen die eerst niet zo goed wisten wat onze boodschap was, stelden zich daarna open op. Wat ik meeneem van de dag is dat het Humanistisch Verbond een niche bedient, maar wel een stevige. Humanisme is hot, ook al weet nog niet iedereen dat.”

Geen polarisatie maar verbinding

Rondom de Pride ontstond de discussie of de veiligheid van deelnemers voldoende wordt gewaarborgd. Die ontstond nadat een vrouw onderweg terug naar huis van de Canal Parade mishandeld werd door een Uberchauffeur, zeer waarschijnlijk vanwege haar seksuele voorkeur. Geweld hoort op geen enkele manier thuis op de Pride. Wij zetten ons in voor gelijke rechten voor LHBTIQ+ mensen en een humane samenleving. In respect met de ander en elkaar omgaan hoort hierbij.

Belangrijk is dat we het gesprek blijven aangaan. Dat is onze boodschap: laten we elkaar vinden en hokjes doorbreken. Ga jij het gesprek aan?

Ga jij het gesprek aan?

Bestel Het Gendergesprek en ontvang daarbij de special van ons magazine HUMAN INC. 'Bevrijd uit het Keurslijf!'

IMG_7065-NL Paspoort-35×45 mm (1)

Elena van Hattum

Medewerker Campagne en Communicatie

Elena van Hattum is medewerker bij ons Campagne en Communicatie team. Daarnaast is ze als vrijwilliger hoofdredacteur van OPEN.BLIK …
Profiel-pagina