Onderwijs: vormend of vervormend?
Filosoof Jan Bransen zal voor sommigen onder u geen onbekende meer zijn. Hij heeft voor onze afdeling al verschillende malen lezingen verzorgd. Dit keer spreekt hij over het onderwijs. Onlangs verscheen van hem het boek: “Onderwijs: vorming of vervorming”?
Op de achterflap van dit werk citeren we ter informatie de volgende tekst:
“ Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijke leven, of de aanname dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst. Dit alles leidt tot een cultuur waarin alles meetbaar moet zijn en waarin diploma’s je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken. Dit zijn ideeën die meer kwaad doen dan goed.
Het onderwijs kan zoveel beter. Het kan vormen en om dat te bereiken moet het roer om. Primair onderwijs hoort te draaien om de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, zodat kinderen hun stemmen durven te verheffen. Het voortgezet onderwijs hoort ervoor te zorgen dat jongeren een positie verwerven waarin ze ertoe doen, op school en op straat. En al het zogenaamde ‘hogere onderwijs’ – wat een term ! – organiseren we voortaan in duale projecten waarin leren en werken samengaan. “
De toegang is gratis