Tijdens zijn studie aan de kunstacademie raakt Epker gefascineerd door Nietzsche, Heidegger en Bataille. Wat later ontdekt hij Franse postmoderne filosofen zoals Lyotard, Derrida, Baudrillard en Bourdieu. Als hij in 2007 Van den Braembussche’s Postmodernisme, een intertekstueel woordenboek leest, realiseert hij zich hoeveel invloed al ’t gelezene heeft op zijn werk, en dat een kritiekloos omarmen van de postmodernistische uitgangspunten eenvoudig kan leiden tot een betekenisloos en deprimerend cultuurrelativisme.

Nieuwe filosofische paradigma’s kunnen dit gevaar bezweren.

Bijvoorbeeld door:
–  affirmatief het reële te beschouwen en te registreren (Badiou).
– radicaal open te staan voor de potentie van de ander en het andere (Agamben).
– het tragische, dat inherent is aan het leven, te erkennen (Critchley/Hillesum).
– de rijkdom van klassieke mythen te vieren (IJseling).

Vanzelfsprekend zal Epker bij de rede ook kunstwerken van eigen hand gaan tonen.

Epker

B.C. Epker (1968) is beeldend kunstenaar, docent en adviseur. Hij maakt tekeningen en grafiek, geeft regelmatig les op verschillende kunstacademies en masteropleidingen, en was adviseur voor Mondriaanfonds en verschillende provinciale adviescommissies. Zijn werk is opgenomen in verschillende museale collecties in binnen- en buitenland.

Datum donderdag 16 februari 2023

Tijd 20:00 – 22:00 uur
De zaal is open vanaf 19.30 uur.

Locatie
Tresoar, Boterhoek 1, Leeuwarden

Entree: € 7 –

Reserveren: reserveren is aan te raden, zodat wij u kunnen bereiken als er bijzonderheden zijn. Stuur een mail naar [email protected]