‘Superchille’ leraren op eerste humanistische mavo

13 oktober 2016

‘Superchille’ leraren op eerste humanistische mavo

Door webredactie

Het is de eerste school in Nederland op humanistische grondslag.  De Amsterdamse Mavo opende vorige week  officieel haar deuren. Hoe ziet de school eruit, waar draait het om, wie zijn de eerste leerlingen en welke docenten pionieren in het mooie gebouw aan de Linnaeushof te Amsterdam? Kirsten (12): “Wij zijn natuurlijk supertrots op deze school en daarom wil ik je graag rondleiden.”

Door Saskia Markx

‘Kleinschaligheid en de menselijke maat in een omgeving waar iedere leerling gezien en gewaardeerd wordt en leerlingen en docenten centraal staan,’ dat is de grote ambitie van de Amsterdamse Mavo. Maar ook verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en zelfontplooiing zijn belangrijk. Het motto van de school is niet voor niets: Zelf denken samen leren.

Martine van Hoogen (samen met Lars Hoogmoed directeur van de school) geeft graag toestemming voor een bezoek aan de school en plukt Kirsten uit de gang voor een rondleiding. Ze kent de leerlingen, nu nog 34 kinderen verdeeld over twee klassen, allemaal bij naam. Romy, nu al een dikke vriendin van Kirsten, kijkt een beetje humeurig, ze heeft ‘veegdienst’. Die is ingesteld om leerlingen medeverantwoordelijk te maken voor hun omgeving. “We moeten er allemaal voor zorgen dat de school mooi wordt en blijft.” Binnen vijf minuten is ze terug en sluit zich weer aan. Met sleutels zodat ze alle deuren kan openen. Ook dat is een taak: kijken of alle ramen dicht zijn na school en de lokalen controleren op veiligheid.

Fris

 “Alles hier is zelfgemaakt,” vertelt Kirsten trots, terwijl ze de kantine inloopt. Het ruikt fris geverfd, zoals de hele school, de houten tafels en banken zijn speciaal voor de school ontworpen en gemaakt. Duurzaam. Grote plantenbakken op wielen kunnen hoekjes afschermen voor wie wil leren, zich wil terugtrekken, of met een groepje vrienden en vriendinnen wil eten. Wat betekenen die woorden geplaatst op de ezels op het podium? “Dat zijn de kernwaarden van onze school: gelijkwaardigheid, actieve tolerantie, verantwoordelijkheid, zelfontplooiing en zelfbeschikking.” Kirsten weet nog niet precies wat ze allemaal betekenen, maar wel dat het de bedoeling is dat je in de vier jaar dat je hier bent ‘steeds zelfstandiger’ wordt. Naast het veegteam, zijn er leerlingen in het veiligheidsteam en het Facebookteam. “We hebben ook een doof meisje, die zag je net, ze kan goed liplezen, maar er is ook een tolk.”

Omgangskunde

Naast de ‘gewone’ vakken als Wiskunde, Nederlands, “ik heb al twee voldoendes binnen”, glimt Kirsten, Aardrijkskunde en Engels, volgen de leerlingen elke week vakken als Levensbeschouwing & Omgangskunde en Maatschappij & Participatie. “Hier hebben we het bijvoorbeeld over levensvragen,” vertellen Romy en Kirsten enthousiast. Wat dat zijn? Nou vragen zoals ben je gelukkig?, is de ruimte eindeloos?, zijn vrienden echt vrienden? en is er leven na de dood? In het vak Maatschappij & Participatie praten de leerlingen over het nieuws en doen zij projecten zoals de Facebookgroep waar Kirsten deel van uitmaakt.

Martine van Hoog, Kirsten en RomyDroom

“Dit is de droom van iedere docent,” zegt Stefan Yanko leraar Biologie en Engels in het biologielokaal terwijl hij de pop met uitneembare organen uitpakt. “Dit wordt Youssef of Anita”. Hij is al zeven jaar docent en reageerde meteen op de vacature voor docent op deze school. Hij vindt het ‘spannend’ mee te doen om een school op te bouwen met de kinderen en samen een  gemeenschap te vormen. Hij merkt dat deze eerste lichting kinderen ook sterk het gevoel hebben dat de school van hen is en ze graag blijven ‘hangen’ ook na school.

Hij richt zich tot zijn leerlingen: “Het is toch geweldig dat in de eerste week van school jullie een surpriseparty hebben georganiseerd voor een jarige?” “Klopt,” knikken de beide dames en voegen daaraan toe: “we denken ook altijd: ‘yes morgen weer naar school, dan zie ik mijn vrienden weer’.” Sommige leraren zijn ‘superchill’ want dan mogen ze even facetimen of chatten tijdens de les. Maar dat gebeurt niet overal. Op het whiteboard  van één van de docenten staat een ‘geduldlijn’ getekend, die korter wordt naarmate drukte in de klas toeneemt. “Als de streep weg is, dan hebben we een groot probleem.” Maar zover is het nog niet gekomen.  

Supertrots

“Een geweldige start met een enthousiast nieuw team, kleine klassen, veel aandacht voor elk kind, samen bouwen aan de school vanuit de kinderen en de leerkrachten,” vindt Marieke MacDonald, moeder van Kirsten. “Mijn eerste indruk? De schoolleiding maakt het waar. Ik zie een goede organisatie, het loopt beter dan ik van de eerste weken verwachtte. Ze betrekken de leerlingen bij van alles: zo versieren ze de school voor de opening, bouwen ze aan publiciteit via social media en bedienen ze in de kantine. De groep kinderen is hecht, iedereen mag zijn wie hij of zij is. Kortom leuk!”

De geduldlijn van Kirsten en Romy is lang, maar de rondleiding is klaar en ze moeten hun tablet inleveren in de docentenkamer. Grote dankbetuigingen wuift Kirsten weg, “wij zijn natuurlijk supertrots op onze school en daarom vond ik het hartstikke leuk om het je te laten zien!” 

Lees meer ook het Interview met Martine van Hoogen en Lars Hoogmoed over de ambities van de school.

Meer weten?

  • De Amsterdamse Mavo biedt alleen VMBO-T aan en is daarom een categorale Mavo.
  • De school is opgericht buiten de bestaande schoolbesturen om en is volledig onafhankelijk. De school start met twee klassen van 17  leerlingen in het schooljaar 2016/2017. De jaren daarna zullen steeds drie klassen starten.
  • Het Humanstisch Verbond is sinds jaar en dag voor pluriform onderwijs en burgerschapsvorming. Wij zijn betrokken bij humanistische scholen en adviseren als dat wenselijk is.

Foto: Kirsten voor een aantal waarden die de school naleeft
Beeldrecht: Humanistisch Verbond