Durf je het oneens te zijn?

2 maart 2017

Durf je het oneens te zijn?

Door webredactie

Waar baseer je je mening op? Ga je weleens in discussie? En, praat je ook over je geloof? Zo'n 150 leerlingen van havo 3 en vwo 3 van Hyperion Lyceum en het Comenius College speelden Humanopoly,  een spel over vrijheid van religie en levensovertuiging. Het Humanistisch Verbond organiseerde deze lessen in samenwerking met het Centrum voor Humanistische Vorming (HVO). Wij volgden een groep.

Directeur Christa Compas leidde zelf ook een groep kinderen die midden februari op bezoek kwam. "Jullie zijn net in een moskee geweest. Daarvan heb je een bepaalde indruk. Waar denk je aan als je aan humanisme denkt?  "Geloof in de mens, respect, mensenrechten, tolerantie, biologie, wetenschap, De Verlichting, nadenken, filosofie." De scholieren komen aardig in de buurt van de kern van het humanisme. Dan spelen ze het spel Humanopoly... met ballen. Tja, heel verleidelijk om te gaan voetballen natuurlijk. "Stoppen jongens", roept Compas.

"Dit is het idee: gooi je bal in een witte mand als je het eens bent met de stelling: moet een pastoor stoppen met het luiden van kerkklokken als bewoners daar last van hebben. "

"Nee, want er is toch vrijheid van godsdienst", zegt een leerling die duidelijk goed heeft opgelet bij de lessen levensbeschouwing. Een ander zoekt een compromis.  "Misschien kan het geluid gedempt worden door kussens of iets anders, zodat anderen daar geen last van hebben."

Posters

Daarna praten ze aan de hand van posters over stellingen als: Verschil je wel eens van mening met iemand?
Of spannender: Kies je ervoor je mening te uiten, of kies je voor vriendschap? Men is genuanceerd. "Het hangt er natuurlijk vanaf waar het om gaat. Als het om iets onbelangrijks gaat, en ik weet dat ik daarmee de vriendschap riskeer te verliezen, dan hou ik m'n mond", zegt iemand.

Het blijkt dat de meesten hun mening vooral 'op zichzelf' baseren - ook hun mening over geloof. Iedereen lijkt het wel fijn te vinden om kennis te hebben van een ander geloof of een levensovertuiging zoals de islam of het humanisme. "Want dan begrijp je elkaar beter." Maar de meesten hebben weinig vrienden met een andere levensovertuiging, en erover in debat gaan? Dat is nog niet zo eenvoudig. "Ik heb twee moslimvrienden en ik geloof zelf niet in god, maar erover praten? Nee, dat doen we eigenlijk niet."

Levensbeschouwelijke identiteit

Het Humanistisch Verbond organiseerde de lessen samen met Lizzy Wijnen van HVO. Zij gaf de meeste lessen. Medewerker van het Humanistisch Verbond Paulien Boogaard 'deed' vier groepen. Compas is voorzichtig positief. "De leerlingen vonden het wel belangrijk om ‘iets te leren over andere religies of levensovertuigingen’. Maar die kennis leidt eigenlijk nooit tot een ander inzicht", merkte Compas.

"Wij vinden het belangrijk als Humanistisch Verbond dat kinderen de kans krijgen om ook op school hun levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen en te onderzoeken en dat niet alleen in de echokamers van het eigen gelijk in de privésfeer te doen."

Koudwatervrees

Openbare scholen in Amsterdam zouden levensbeschouwelijk vormingsonderwijs actief onder de aandacht moeten brengen van ouders, zeker nu in de wet structurele financiering is geregeld. "Het is ook een kans voor de juf en de meester om bij hun lessen over 'moeilijke kwesties'  terug te kunnen vallen op het werk dat door de vakdocenten al gedaan is. Ik hoop dat het openbaar onderwijs haar koudwatervrees voor religie en levensbeschouwing in de school laat varen."

Meer over hoe jongeren hun opinie vormen en of ze erover praten lees je in HVMAN , het magazine van het Humanistisch Verbond en omroep Human

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk ons dossier

Foto: webredactie Humanistisch Verbond