'Denken is leuk'

20 april 2017

'Denken is leuk'

Door Julia Doets

Op Jenaplanbasisschool de Kring in Almere maken kinderen uit groep drie tot en met vijf in kennis met humanisme. Als afsluiting van het project Vieren en herdenken krijgen de kinderen van zes tot negen jaar een introductieles van Suzette van IJssel, docent humanistisch vormingsonderwijs. "Ik vond het leuk omdat je veel gaat denken".

Nog wat onrustig na de pauze, zetten ze de stoelen klaar. Zodra ze netjes in een kring zitten, vertelt Van Ijssel “Humanisten geloven in de mens. En ze geloven dat iedereen de mogelijkheid heeft voor zichzelf en anderen een goede samenleving te maken. Daar hebben we geen god voor nodig.” De kinderen zijn er stil van. Dan is het tijd om ze aan het denken te zetten.

Van IJssel: “Wat is voor jullie vrienden zijn?” ‘Dat je elkaar helpt’, ‘Ik en Indy!’, ‘voor elkaar opkomen’, ‘samen spelen’, ‘elkaar goed kennen’, ‘geheimen bewaren’, ‘respect voor elkaar hebben’; allerlei mooie ideeën hebben de jonge filosofen erover. De kinderen maken overigens niet alleen kennis met het humanisme. Eerder bezochten ze in het Tropenmuseum een tentoonstelling over boeddhisme, een kerk en een moskee.

'Goed'

“En hoe weet je of wat je doet ‘goed’ is,” vraagt Suzette daarna. Ook daarover hebben ze allerlei gedachten: ‘daar moet je goed over nadenken. Ook over hoe jij het zou vinden als iemand anders het bij jou doet’, ‘dat voel je in je hart’, ‘je merkt het ook aan de reactie van anderen’.

Filosoferen

“Ik vond het filosoferen leuk, dat doe ik thuis ook wel eens met mijn moeder!”, zegt een jongen. “Ik vond het leuk omdat je veel gaat denken, en ik vind denken leuk”, vertelt een meisje. Een geslaagde introductie in humanisme dus. Wie weet komt ook  op De Kring humanistisch vormingsonderwijs vast op het programma.Sinds begin 2017 wordt godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs (GVO en HVO) op openbare scholen structureel bekostigd. Dat betekent dat als ouders erom vragen, kinderen op openbare scholen godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs moeten krijgen

Over humanistisch vormingsonderwijs

Grote en kleine mensen stellen vragen. Sommige zijn niet alledaags en  hebben te maken met thema’s als liefde, dood, identiteit, natuur, geloof, goed en kwaad, mooi en lelijk. Dat noemen ook wel levensvragen; je hebt er niet zo één, twee, drie een antwoord op. Levensvragen gaan over wat je écht belangrijke waarden in het leven vindt. In lessen humanistisch vormingsonderwijs en levensbeschouwing (HVO) onderzoeken kinderen deze en andere vragen op een interactieve, speelse en creatieve manier. Meer informatie via HVO primair http://www.hvoprimair.nl/)

Meer weten?

Lees het artikel op over de vaste bekostiging van HVO

Beeld: Eigen foto: Julia Doets